Aprovada la PNL impulsada per Unidas Podemos contra les manifestacions feixistes

La Comissió d’Assumptes Institucionals i Generals ha aprovat avui la Proposició No de Llei en contra de les manifestacions feixistes, impulsada per Unidas Podemos i signada de forma conjunta amb els partits del pacte.

La portaveu adjunta del Grup Parlamentari, Esperança Sans, ha defensat durant la comissió que “tant de bo mai haguérem hagut de presentar aquesta iniciativa, significaria que som una democràcia avançada i respectuosa amb la memòria d’aquest país“.

En aquest sentit, Sans ha recordat el motiu de la presentació d’aquesta iniciativa, i és que “el passat 9 d’agost es va produir un fet que en ple segle XXI no s’hauria d’haver produït, l’himne Falangista Cara el Sol sonava a la plaça de toros de Palma on s’hi varen congregar milers de persones. Una clara resposta impertinent a les manifestacions pacífiques dels grups animalistes, que varen sortir al carrer per expressar el seu rebuig a una activitat que s’anava a produir a la plaça. I que consti, que el debat no se situa sobre si corregudes sí o no”.

La diputada també ha declarat que “el debat aquí no és sobre l’activitat que es realitzava a la plaça, sinó pel fet de posar un himne feixista amb milers de persones, si a un acte esportiu com un partit de futbol està prohibit per llei estatal, posar qualsevol himne feixista en un lloc on es congreguen milers de persones hauria de ser considerat enaltiment al feixisme i no ser legal en qualsevol de les situacions”. “De cap manera, a una societat democràtica com és la nostra, ens podem permetre és que els fantasmes del passat tornin per produir una exaltació dins la societat i fomentar les diferències, quan tot just ara es produeix el reconeixement i la memòria democràtica a les nostres illes i a l’Estat”, ha afegit.

Per això, ha esmentat, “demanem al Govern que s’investigui des de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica la possible vulneració de la Llei 2/2018, i instem el Govern Central a incorporar com a delicte l’apologia del Franquisme“.

D’altra banda, i en relació a la rèplica que ha donat l’ultradreta a aquesta iniciativa i que ha dut a llegir part de l’himne franquista per part del seu portaveu, Sans ha expressat que “tinc 28 anys i sóc dona, i em provoca marejos i nàusees escoltar el que hem sentit avui de segons quins grups Parlamentaris.”

“Com a Diputada d’Unidas Podemos, però també com a jove i dona dic que no es pot entendre que es vulgui mirar cap a un altre costat amb els fets ocorreguts, els joves volem un futur millor i no tornar a una Espanya obscura on se’ns va privar de tants drets com defensen alguns Grups Parlamentaris d’aquesta cambra“, ha apuntat.

Així mateix, ha informat la portaveu adjunta, no s’ha acceptat l’esmena proposada pel Partit Popular, ja que “entenem que un fet tan greu com el que es va viure el passat 9 d’agost no pot quedar diluït en una proposició no de llei de caràcter tan general i que evita pronunciar-se sobre el fet concret”.

DECLARACIÓ EMERGÈNCIA CLIMÀTICA

D’altra banda, la portaveu ha explicat en roda de premsa després de la junta de portaveus, la necessitat que surti endavant la iniciativa presentada aquest dilluns pels partits del pacte sobre les mesures per lluitar contra el canvi climàtic i declarar les Illes Balears en Estat d’Emergència Climàtica.

Esperem comptar amb el suport de totes les forces polítiques de la cambra“, ha asseverat la diputada al mateix temps que ha recordat que Podemos Illes Balears ha estat l’impulsor d’aquesta declaració i que espera que sigui una punta de llança en les polítiques transversals d’aquest Govern.

THOMAS COOK

Així mateix, i en relació a la fallida de Thomas Cook, la portaveu adjunta ha indicat que “el Grup Parlamentari Unidas Podemos es solidaritza amb tots els treballadors i treballadores” i ha volgut fer la reflexió en relació al model turístic. “Volem fer una reflexió sobre el model econòmic que volem a les nostres Illes. Nosaltres (Podemos) duem insistint demanant aquesta diversificació del model productiu, ja que cal que unes llles com les nostres no depenguin exclusivament del turisme”. A més, ha criticat la postura del PP sobre la proposta d’eliminació de l’impost de turisme sostenible com a solució a minvar les conseqüències de la fallida, “estem en un moment d’emergència climàtica i aquests diners estan destinats a sufragar l’impacte que el turisme té a les Illes”, ha dit Sans.