Avançam en participació ciutadana

El Parlament ha aprovat la modificació de la Llei que regula la Iniciativa Legislativa Popular amb consens. La diputada Marta Maicas ha destacat l’avanç important respecte a la llei del 91 perquè la ciutadania pugui participar d’una manera activa, necessari per a l’avanç democràtic, a més de complir amb els Acords pel canvi que són el full de ruta dels partits del Pacte.

Per a Maicas, el resultat d’aquesta modificació s’ha acordat i consensuat per tots els Grups Parlamentaris i ha millorat la llei actual, una llei del 91 que s’ha quedat endarrerida pels esdeveniments dels darrers anys. ‘La necessitat d’adaptar-se als canvis socials, facilitant i millorant la capacitat de la ciutadania de participar en la democràcia d’aquestes illes era un fet prioritari, tal com es va recollir als Acords de governabilitat relativa a la participació, una participació de què tant parlem en aquesta legislatura’, ha dit.

L’exercici de la democràcia depèn del paper de la societat i els seus ciutadans. Com més alt sigui el nivell de participació ciutadana en els processos polítics i socials d’un país, més democràtic és un sistema. El 15-M va marcar un abans i un després en la política. Tothom sortí als carrers per reivindicar una altra manera de fer política. Avui aquest canvi es reflecteix en tots els parlaments tant els autonòmics com en el Congrés dels diputats on la representació de grups parlamentaris s’ha multiplicat fent uns parlaments més plurals, encara que complicats; és una demanda social per la qual hem de fer un esforç i legislar amb consens com avui demostrem, ha dit la diputada.

Maicas ha explicat les aportacions que han fet els diferents grups parlamentaris que han donat com a resultat la modificació en la qual trobem:
-la reducció de l’edat de participació, sent aquesta de 16 anys, per poder signar aquestes iniciatives legislatives populars.
-També tenen capacitat de participar activament els residents i les residents estrangeres a les Illes.
 Baixa significativament el nombre de signatures necessàries a 7.500 firmes en l’àmbit balear. Si són iniciatives que afecten una sola illa s’estableix un límit d’un 3%, que significaria: 1.200 signatures mínimes per a Formentera; devers 3.000 signatures per a Menorca; unes 4.500 signatures per a Eivissa.
-També considerem important que un representant dels promotors de la iniciativa formarà part de la comissió promotora i que a més participarà en la presa en consideració en ple, és a dir, que participarà en tot el procés de tramitació al Parlament.

‘És un avanç important respecte a la llei del 91 perquè la ciutadania pugui participar d’una manera activa. Són moltes les modificacions que s’están fent per oferir eines de participació com és la modificació del reglament d’aquest parlament per garantir la participació ciutadana, la llei de consultes… Tot i que disposar d’aquestes eines no és garantia de la democràcia que desitgem, sí que ho és construir, cultivar una cultura de la democràcia…’, ha reclamat.