Contra les violències masclistes, pacte feminista

Manifest de Podemos Illes Balears pel 25 de novembre

Des de la Secretaria de Feminismes de Podem Illes Balears, amb motiu de la commemoració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’eliminació de les violències contra les dones, manifestam la nostra més rotunda condemna i repulsa a les violències masclistes en totes les seves manifestacions.

Les violències masclistes contra les dones són l’expressió d’una violació dels drets humans fonamentals, un terrible fenomen polític d’exercici de poder patriarcal, que atempta contra la dignitat humana: aquesta és la major vulneració de drets fonamentals al nostre país, amb una xifra que arriba ja als 93 feminicidis en el que va d’any. És urgent comprendre la dimensió estructural de la violència contra les dones, davant la pèrdua de drets socials i llibertats públiques i les retallades pressupostàries que afecten, sobretot, els cossos i les vides de les dones. En aquest sentit el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere va perdre l’oportunitat d’incloure mesures dirigides a promoure la igualtat com a eina de lluita contra aquesta xacra.

Però els feminicidis són només la part més visible d’aquestes violències, l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe són una altra manifestació més de la violència que s’exerceix contra les dones. Exigim una resposta política a l’altura de la situació, que la col·loqui en el centre de l’agenda política, amb els recursos que es necessitin, un autèntic pacte feminista que compleixi amb el Conveni d’Istanbul i que garanteixi els recursos necessaris.

Convertir el #YoSíTeCreo en Llei

El nostre país ha ratificat el Conveni d’Istanbul, on es reconeixen com a formes de violències masclistes les violències sexuals. Aquest reconeixement ha estat recollit en el text legislatiu més recent a Espanya que versa sobre la matèria, l’Informe de la Subcomissió per al Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.

No obstant això, no va haver-hi consens per part dels grups polítics per transposar totes les directives i recomanacions dels organismes internacionals per a cadascuna de les formes de violències masclista que recullen tant el Conveni d’Istanbul com el nostre Pacte. En aquest sentit podem afirmar que existeix un greuge comparatiu en matèria de legislació. Per a la Violència de Gènere en l’àmbit de la parella o exparella, Espanya compta amb una extensa legislació, malgrat això no podem assumir el mateix per a la resta de violències.

Malgrat les àmplies mobilitzacions i reivindicacions tan feministes com de la societat en general les diferents institucions segueixen sense entendre el fons de la qüestió: milions de dones i nines en el món som víctimes de violència per raó del nostre gènere. Les dones sofrim cada dia agressions, que en moltes ocasions són naturalitzades i fins i tot invisibilitzades.

Volem un país en què no tenguem por de tornar soles a casa, en què no violin una dona cada vuit hores. Volem un país que no qüestioni la vàlua d’una persona pel fet d’haver nascut en un cos de dona. Les identitats són canviants i poden enriquir la vida si les vivim en llibertat. Volem un país que reconegui i doni valor al treball invisible i les tasques civilitzatòries que sostenen la vida i que exerceixen majoritàriament les dones cuidant la seva gent i el seu entorn, i treballant cada dia pel bé comú.

Volem un país per a nosaltres, on ser dona no sigui causa de mort. Les violències contra les dones ens afecten a tots i només des del compromís real dels nostres governants i de la ciutadania aconseguirem superar aquesta situació d’injustícia i desigualtat.

Exigim també responsabilitat als mitjans de comunicació per contribuir a la invisibilització de les dones, perpetuar i normalitzar la seva cosificació, perquè la cobertura dels diferents casos de violències masclistes no victimitzi més les dones i menors i les culpabilitzi, directa o indirectament, de les violències exercides contra elles, així com per continuar negant-se a cridar a les coses pel seu nom: no ens morim, “ens estan assassinant”.

Per aquest motiu, durant el mes de novembre tots els anys posam especial èmfasi en la importància de visibilitzar les violències masclistes en totes les seves formes. El dia 25 de novembre és el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, però nosaltres sabem la importància de lluitar contra les violències masclistes tots els dies de l’any.

Des de Podemos Illes Balears cridam a la participació en les diferents mobilitzacions que les organitzacions feministes, de dones, socials i sindicals es convoquin el 25 de novembre.

SECRETARIA DE FEMINISMES I POLÍTIQUES D’IGUALTAT DE PODEMOS ILLES BALEARS.