Al Parlament tornam dir NO a les prospeccions petrolieres

El diputat David Martínez ha defensat la Proposició de llei sobre la protecció de la mar Mediterrània sota la jurisdicció espanyola dels danys que pugui produir l’exploració, la recerca i l’explotació d’hidrocarburs i altres substàncies minerals, que hem tornat aprovar al Parlament amb el consens de tots els grups polítics. A PP i Ciutadans els demanam que siguin coherents al Congrés dels diputats i no la tornin vetar.

Unanimitat i incoherència resumeixen tot el procés pel qual ha passat durant quasi 2 anys, des de gener de 2017, quan Aliança Mar Blava va lliurar a tots els grups polítics amb representació al Parlament Balear aquesta Proposició de Llei de protecció de la Mediterrània.

Fem un repàs a la seva tramitació: el 11 d’abril de 2017 el ple del Parlament va aprovar per unanimitat la seva presa en consideració perquè, més tard, el 28 de juny, la Mesa del Congrés dels diputats la vetàs amb el vots en contra de Partit Popular i Ciutadans, un vet que ha estat declarat inconstitucional. ‘Ciudadanos, el Partit Popular us va timar dient que estaveu obligats a obeir al PP’, els ha espetat el diputat.

‘La mesa del Congrés continua dominada per PP i Ciudadanos, per això, ara heu de frisar perquè aquesta llei s’aprovi a contrarellotge. Ja és molt de temps que hem perdut tots i totes. Esperam que en aquesta ocasió guanyi la unanimitat davant la incoherència i s’aprovi també per unanimitat al Congrés dels diputats la Proposició de Llei que avui tornam a debatre i a aprovar amb l’acord aquí de tots els partits’, ha desitjat Martínez.

El diputat ha agraït Aliança Mar Blava, creadors i impulsors d’aquesta Proposició de Llei, que com a part de la societat balear, representa a més de 110 entitats, tant d’administracions públiques com del sector privat, de sectors econòmics com el turisme, la pesca o el nàutic, i la societat civil: organitzacions socials, sindicals i ecologistes.

‘Ara sembla que la situació és ben diferent que fa un any. Amb el canvi de govern a l’estat espanyol tenim una nova oportunitat de convertir en fets les paraules. I ja s’ha fet una primera passa amb l’aprovació el passat 29 de juny del Reial Decret de protecció del Corredor de Migració de Cetacis de la demarcació marina llevantina-balear com Àrea Marina Protegida, que estableix a més l’adopció d’un règim de protecció preventiva en aquesta zona i la seva inclusió en la llista de Zones Especialment Protegides d’Importància pel Mediterrani (ZEPIM) en el marc del Conveni de Barcelona’, ha explicat el diputat.

Aquest Reial Decret estableix una protecció preventiva, prohibint qualsevol mena d’activitat extractiva d’hidrocarburs, exceptuant els permisos d’investigació o explotació en vigor, i tampoc es permetran sistemes actius destinats a la investigació geològica subterrània. Encara que no és suficient, encara hi ha amenaces. Per això, volem recordar les peticions que es fan des d’Aliança Mar Blava:

En primer lloc, és necessari decretar una moratòria d’efecte immediat per a la presentació de noves sol·licituds de permisos d’investigació d’hidrocarburs o qualsevol altre on emprin canons d’aire comprimit o altres tecnologies amb nivells inadmissibles de contaminació acústica submarina, tan lesives per a la fauna marina.

En segon lloc, l’arxiu definitiu de totes les sol·licituds de permisos d’investigació d’hidrocarburs i de tots els projectes d’exploració d’hidrocarburs en tramitació que hi siguin fora del Corredor de Migració de Cetacis. No té sentit cercar nous jaciments d’hidrocarburs, ni al mar ni a la terra, si volem ser coherents amb els nostres compromisos enfront del desafiament del canvi climàtic.