Demanem al Congrés quines mesures es volen posar en marxa per controlar el finançament de partits

El diputat al Congrés de Podem Illes Balears, Juan Pedro Yllanes, ha demanat aquest dimecres durant la Comissió per l’auditoria de la Qualitat Democràtica, quines són les mesures que es consideren correctes que s’han dut a terme des de la creació de la Llei de 2012 sobre el finançament de partits i quins són els controls “efectius” que es volen posar en marxa per controlar aquest tema.

A la Comissió, ha comparegut el director del Centre d’Estudis Polítics i Constitucionals, Benigno Pendás García per informar sobre temes relacionats amb el règim i el finançament dels partits polítics, la imparcialitat i independència d’autoritats independents i la protecció dels denunciants dels casos de corrupció i, en aquest sentit, el diputat Yllanes ha remarcat que el fet que els partits polítics es puguin seguir finançant a través dels bancs pot generar algun “problema”, tal i com s’ha vist amb la condonació de deutes dels crèdits, fet que suposa “obligar a pagar amb favors”.

En aquest punt, l’ex jutge, considera que s’hauria de profunditzar, ja que “no pot ser que es demanin crèdits bancaris, després no es retornin i això no tingui cap tipus de conseqüència per part del partit polític”. Així, Yllanes ha demanat per la possibilitat d’establir sancions o una resposta legal davant aquestes pràctiques que porten a la no reclamació dels préstecs on en el fet d’allargar els terminis de devolució.

Així mateix, després de la compareixença de Jesús Lizcano Álvarez, catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat de la Universitat Autònoma de Madrid, el diputat per Balears també ha demanat si es pot precisar quins han estat els problemes relatius al finançament de partits polítics que Transparència Internacional ha estat capaç de diagnosticar per tal d’augmentar l’índex de confiança dels ciutadans.

Yllanes, a més, fent referència a la intervenció de Pendás García on ha dit que ‘les democràcies lluiten contra la corrupció’, ha asseverat que “no queda del tot bé dir això quan s’han hagut d’incloure dos tipus nous al codi penal”. “Sembla que aquesta lluita contra la corrupció a la nostra democràcia no ha funcionat amb eficàcia”, ha afegit.

D’altra banda, ha manifestat el fet que al nostre país malauradament encara estem veient com sorgeixen escàndols relacionats amb el finançament de partits i que “un dels grans problemes” que hi ha sobre aquest tema i que s’ha de tractar en les comissions és el de la regulació dels lobbies.

Així mateix, després de la compareixença de Manuel Villoria Mendieta, catedràtic de Ciència Política i de l’Administració a la Universitat Rei Joan Carles de Madrid, el diputat ha demanat en relació a la transparència i a les auditories internes, quina és la opinió del senyor Villoria davant la possibilitat d’establir com a criteri obligatori la necessitat de que els partit polítics es puguin sotmetre a auditories externes.

Recordem que Podem tenim clar que un altre finançament és possible: col·laboratiu, innovador i transparent i és per aquest motiu que no devem res als bancs. En aquest sentit, Yllanes ha demanat a Pendás García la seva opinió sobre el sistema que utilitza Podem de cara a subvencionar-se a través dels microcrèdits que són retornats a la ciutadania. Cal assenyalar que a Balears, es van realitzar un total de 100 microcrèdits durant la darrera campanya electoral, el que suposa un import mitjà de 229 euros.

Podeu trobar la seva intervenció en els següents enllaços: http://bit.ly/2lVlY6z