El Congrés aprova una iniciativa de Podemos per millorar les condicions de les cambreres de pis

El Congrés dels diputats ha aprovat aquest dimarts una iniciativa impulsada per Unidos Podemos-En Comú-En Marea que insta el Govern a emprendre un Pla Sectorial d’Ocupació negociat amb els interlocutors socials i una sèrie de mesures encaminades a millorar les condicions laborals del col·lectiu de cambreres de pis així com la realització de diferents estudis en matèria de salut laboral.

En aquest sentit, el diputat de Podem Illes Balears a la cambra baixa, Juan Pedro Yllanes ha apuntat que “l’aprovació constitueix una bona notícia, especialment per a Balears on aquest col·lectiu de treballadores té enorme importància, i suposa continuar el treball de millora que ja es va iniciar amb l’aprovació pel Parlament de les Illes Balears d’una iniciativa legislativa de la mateixa naturalesa”.

Cal assenyalar que Podemos va registrar també en diferents parlaments, entre d’ells, el Parlament balear, diverses PNLs amb l’objectiu de millorar les condicions laborals en la hoteleria del col·lectiu de les cambreres de pis, així com garantir la seva salut laboral i unes condicions de jubilació dignes i adaptades a la seva labor. L’ofensiva de Podem també es traslladà al Parlament europeu.

Des de Podem Illes Balears, aquesta iniciativa va ser presentada per la diputada i portaveu del Grup Parlamentari, Laura Camargo i recordem que va ser aprovada al Parlament balear. A més, cal apuntar que des de la nostra formació vam recollir el testimoni de les pròpies professionals que ens van explicar en primera persona com sofreixen d’explotació laboral en el sector de l’hostaleria, amb vivències tan dures com les infiltracions que es veuen obligades a fer-se quan acaben la seva jornada laboral o la ingesta diària de medicaments per poder resistir la càrrega de treball que se’ls imposa. Cada dia els hi correspon fer netes una mitjana de 16 a 26 habitacions, entre 80 i 100 llits.

Segons xifres oficials, el col·lectiu de cambreres de pis ho integren més 15.000 treballadores a Balears-, però s’estima que, a causa que en moltes ocasions l’ocupació que se’ls ofereix no és declarat, existeixen desenes de milers més. A nivell estatal, segons les dades de l’Enquesta de Població Activa (EPA) el 2014 hi havia poc més de 321 mil treballadors i treballadores en hotels, de manera que les cambreres de pis, que habitualment constitueixen entre un 20% i un 30% de les seves plantilles, podrien ser entre les 65.000 i les 96.000. Un col·lectiu de treballadores que ha sofert sempre d’invisibilització i que gràcies als seus esforços d’organització, la investigació i recerca d’escriptors com Ernest Cañada -autor del llibre “Las que limpian los hoteles, l’opinió pública s’està tornant cada vegada més sensible a les seves insofribles condicions laborals.

Així ho va explicar a un acte de Podem Illes Balears el passat mes de maig la representant de les cambreres de pis, Dolores Haya, una dona de 59 anys amb 39 anys d’experiència, que assegurà que havia de fer les habitacions en 10 minuts. “Hem de prendre calmants per poder aguantar la càrrega de feina” i va reivindicar que s’incloguin les condicions laborals en l’avaluació de la qualitat dels hotels. “Vull viure com una persona, no com una màquina”, expressa amb claredat contundent.

Amb aquesta PNL presentada i aprovada al Congrés, s’insta el Govern central a promoure un nou marc legal per a impedir quer l’externalització dels serveis i que els convenis d’empresa puguin rebaixar les condicions de treball, ja especialment penoses, i augmentar l’explotació i la precarietat, així com a rebaixar l’edat de jubilació donant resposta a l’obstacle que per seguir en actiu suposa l’excés de treball suportat durant la vida laboral.

Recordem que la dignitat laboral de les cambreres de pis és cosa de tots i des de Podem volem defensar i deixar ben clar que les persones i els seus drets són el primer. Podem Illes Balears ens comprometem a seguir lluitant pels drets dels treballadors i amb l’objectiu de que totes i tots tinguem no només un digne accés a la feina, sinó també unes condicions dignes de treball.