La dignitat laboral de les cambreres de pisos és cosa de tots

Podem ha registrat en diferents parlaments i al congrés dels diputats PNLs amb l’objectiu de millorar les condicions laborals en la hoteleria del col·lectiu de les cambreres de pis, així com garantir la seva salut laboral i unes condicions de jubilació dignes i adaptades a la seva labor. L’ofensiva de Podem també es trasllada al Parlament europeu.

Segons xifres oficials, el col·lectiu de cambreres de pis ho integren més de 100.000 treballadores -15.000 a Balears-, però s’estima que, a causa que en moltes ocasions l’ocupació que se’ls ofereix no és declarat, existeixen desenes de milers més. Un col·lectiu de treballadores que ha sofert sempre d’invisibilització i que gràcies als seus esforços d’organització, la investigació i recerca d’escriptors com Ernest Cañada -autor del llibre “Las que limpian los hoteles”-, i al fet que la temporada estival està a les portes, l’opinió pública s’està tornant cada vegada més sensible a les seves insofribles condicions laborals.

Des de Podem hem recollit el testimoni de les pròpies professionals que ens han explicat en primera persona com sofreixen d’explotació laboral en el sector de l’hostaleria, amb vivències tan dures com les infiltracions que es veuen obligades a fer-se quan acaben la seva jornada laboral o la ingesta diària de medicaments per poder resistir la càrrega de treball que se’ls imposa. Cada dia els hi correspon fer netes una mitjana de 16 a 26 habitacions, entre 80 i 100 llits.

Així ho ha explicat la representant de les cambreres de pis, Dolores Haya, una dona de 59 anys amb 39 anys d’experiència, que assegura que ha de fer les habitacions en 10 minuts. «Hem de prendre calmants per poder aguantar la càrrega de feina» i reivindica que s’incloguin les condicions laborals en l’avaluació de la qualitat dels hotels. «Vull viure com una persona, no com una màquina», expressa amb claredat contundent.

L’eurodiputada Tania González ha explicat que Podem està impulsant al Parlament europeu una declaració en defensa de la dignitat laboral de les cambreres de pis. González té clar que els beneficis del turisme s’han de redistribuir i que les estrelles dels hotels han de dependre de les condicions laborals de les treballadores, a més estrelles, millors condicions; i posa el focus en l’externalització d’un treball feminitzat i invisibilitzat, que porta pitjors condicions de treball i pitjors sous.

El suport de Podem, que sorgeix de la iniciativa de la representació de Podem al Parlament balear, va destinat sobretot a regular punts clau dins d’aquest sector, com són la càrrega laboral -regular el límit de càrrega de treball tenint en compte les condicions de cadascun dels establiments hotelers- i a exigir que es realitzin estudis d’ergonomia de les condicions dels espais per adaptar-los i fer més fàcil el treball.
Aspectes que estan relacionats amb les malalties laborals que pateix aquest col·lectiu de treballadores. Podem exigeix al Govern que reconegui les malalties derivades d’aquesta professió, que són moltes; lumbago, ciàtica, o síndrome del túnel carpià, entre d’altres.

En un context en el qual l’externalització dels serveis i la subcontractació acreixen la precarietat laboral d’aquest i d’altres col·lectius del sector turístic, es desemboca en explotació quant al nombre d’hores i és salari que perceben, disminució de sous i augment de jornada laboral, estacionalitat… Freqüentment se’ls aplica el conveni de neteja que és més desfavorable que el d’hostaleria, que seria el que els correspon, al que cal afegir que l’última reforma laboral del Partit Popular permet que prevalgui el conveni empresarial per sobre del salarial, deixant a les treballadores sense poder de negociació.

Principals mesures
Podem planteja les següents mesures urgents:
1. Instar al Govern central a derogar la reforma laboral, que ha provocat una situació d’indefensió absoluta de la classe treballadora i que provoca que els convenis d’empreses i/o serveis externalitzats puguin estar per sota dels convenis col·lectius dels diferents sectors, rebaixant així les condicions de treball i augmentant la càrrega laboral.
2. Instar a canviar les condicions de jubilació anticipada.
3. Sol·licitar al Govern central un augment del nombre d’inspectors/as residents a cada regió.
4. Realitzar un estudi en matèria de salut laboral sobre les condicions ergonòmiques i psicosocials de treball als hotels de la regió, que orienti sobre les mesures necessàries que adoptar perquè les cambreres de pis puguin realitzar el seu treball de forma no lesiva i digna.
5. Vigilar en matèria de prevencions d’ergonomia que la càrrega de treball per a les cambreres de pis sigui adequada, de manera que el nombre màxim d’habitacions i apartaments normals i de sortides a realitzar diàriament per cadascuna d’elles no suposi un dany per a la salut dels treballadors i treballadores.

Responsabilitat dels grans hotelers en els Papers de Panamà
Per a Podem, les grans cadenes hoteleres han portat els llinatges de les illes per tot el món. No obstant això, no volen corresponsabilitzar-se amb les nostres illes i les seves treballadores.
Malauradament dos d’aquests llinatges, Riu i Escarrer dels Grups RIU i Meliá, s’han fet de nou cèlebrement famosos per la seva evasió fiscal. No estaven tot sols; la família canària Martinón també va sortir a la llum en els Papers de Panamà.
És dur contrastar la situació de major precarietat quan els grans hotelers amaguen les seves fortunes. Són fortunes que han de contribuir a pagar les jubilacions anticipades i la salut professional de les cambreres de pis.

La cara B del rècord turístic
El sector turístic va aportar 124.000 milions d’euros a l’economia d’Espanya en 2015, representant l’11,7% del PIB espanyol, segons dades d’Exceltur.
A Espanya, al voltant del 90% dels nous contractes cada any són temporals (Eurostat).
La contractació a temps parcial ha augmentat amb la crisi: si en 2007 el 11% dels ocupats treballava per hores (el 3% dels homes i el 21% de dones), en 2014 aquesta proporció va superar el 16% (el 7% dels ocupats i el 26% de les empleades) (INE).
És a dir que gairebé el 75% dels contractes a temps parcial són de dones, a més de que la bretxa salarial entre homes i dones supera el 15%.
La càrrega laboral de les cambreres de pis pot arribar a ser d’entre 18 i 26 habitacions que han de fer per dia, que suposen entre 80 i 100 llits.

Gràcies al treball conjunt
En l’acte han intervingut: Tania González, eurodiputada de Podem i Secretària nacional de Rescat Ciutadà; Alberto Rodríguez, diputat per Santa Cruz de Tenerife i portaveu adjunt de la Comissió d’Ocupació del Congrés dels Diputats; Laura Camargo, portaveu del grup parlamentari de Podem Illes Balears; Dolores Haya, en representació del col·lectiu de les cambreres de pis; Mae de la Concha, diputada per Balears; Carlos Saura, diputat de Podem Illes Balears; i en la moderació de l’acte, Alberto Jarabo, Secretari general de Podem Illes Balears.
Els diputats han volgut agrair l’assistència i treball en la iniciativa dels diputats Cristina Cabedo, parlamentària de la Comunitat Valenciana i David Moscoso, parlamentari d’Andalusia; dels impulsors de la iniciativa, al costat de la diputada Laura Camargo, Toni Ramón, membre del Cercle Ponent; i Daniel Bachiller, secretari d’Acció Institucional de Podem Illes Balears. Així com la presència per donar suport a la iniciativa de la directora insular d’Igualtat, Nina Parrón i de la responsable d’Igualtat del consell ciutadà autonòmic, Rosa Deyà, a més la de la resta d’assistents a l’acte.