La llei de Camins torna a la gent el que és seu

Al proper ple del Parlament, dimarts, tiraran endavant la Llei de Camins; la modificació de la Llei de Residus per garantir definitivament que Balears no importarà residus d’altres països perquè es cremin aquí; i la modificació transitòria catorzena de la Llei d’Urbanisme per limitar l’excepcionalitat que concedia a determinats terrenys de l’illa d’Eivissa.

En la junta de portaveus d’avui hem inclòs a l’ordre del dia del proper ple del Parlament de dimarts dues lleis molt importants per a Podem; principalment, la llei de Camins que és una llei que prové del Consell de Mallorca i que a la fi dimarts veurà la llum, després de mesos que intentàvem treure-la endavant.

Segons ha explicat el portaveu de Podem, Alberto Jarabo, en declaracions als mitjans, ‘és una fita important per a un dret que hauria d’estar garantit per als ciutadans i ciutadanes de les nostres illes, que és l’ús públic dels camins públics; hi ha hagut un aprofitament dels camins durant molt de temps per part dels propietaris i ara s’obrin perquè tothom els pugui gaudir’, ha celebrat.

‘És la demostració de com governa Podem a les institucions; hi ha una nova cultura de cura del medi ambient. És una llei que té un esperit ecologista però també l’esperit de tornar a la gent el que pertany a la gent i que molt de temps ens han fet pensar que no era nostre; els camins públics són de tothom i els ha de poder gaudir tothom’, ha insistit el portaveu.

Per a Jarabo, ha de ser l’administració que ha de cuidar que aquests camins puguin servir per l’ús que es va crear en el seu moment; si volem protegir el mediambient cada metre d’asfalt impedeix gaudir-la tal com la van conèixer els nostres avantpassats, ha explicat. ‘És moment de recuperar aquests camins per caminar i de fer que la societat de les Illes prengui encara més consciència del tresor que tenim’.

Al proper ple, també debatrem la llei Òmnibus; en aquesta llei, Podem hem col·laborat perquè la carrera professional pugui arribar a tots els funcionaris de les administracions locals. ‘Les nostres principals aportacions són que la Llei de residus s’ha modificat per garantir definitivament que Balears no importarà residus d’altres països perquè es cremin a una Comunitat que viu del turisme i que ha de cuidar que el seu aire sigui el més net possible. I la modificació de la disposició transitòria catorzena de la Llei d’Urbanisme per limitar l’excepcionalitat que la disposició concedia a determinats terrenys de l’illa d’Eivissa, no volem que hi hagi una possibilitat d’un ús lucratiu excessiu a costa de la disposició transitòria; havíem de cuidar els terrenys perquè al manco quedin com estan i que no hi hagi la possibilitat que una llei pugui estar feta a la carta per beneficiar als propietaris de determinats terrenys’, ha explicat Jarabo.

VALORACIÓ DEL NOU GOVERN

A preguntes dels periodistes, Jarabo ha recordat que des de Podem hem mostrat la nostra disposició a participar en aquest govern ‘perquè enteníem que això li donaria una solidesa que ara sembla que no tindrà de la mateixa  manera. És un govern que no sabem quant de temps durarà, ni quin model territorial defensa, ni quin sistema de finançament ni quin contingut té perquè Sánchez no ho ha va expressar en la moció. Esperam que aquella idea que va defensar de dur a terme una agenda social pugui ser pactada amb nosaltres, com el partit principal que li donarà suport en aquest govern, i que pugui continuar replicant el model d’èxit que hem implantat en aquestes illes; un model de partits plurals que representa molt millor a la nostra societat que el que hi havia abans de PP i C’s com a crossa, i una bona entesa entre els representants d’aquesta pluralitat és essencial per representar millor a la ciutadania. Una vegada acabat el bipartidisme, és necessari que hi hagi responsabilitat, altura de mires i lleialtat entre els socis que es donen suport entre ells’.

A partir d’ara, ha explicat Jarabo, ‘reclamam aquesta agenda social, una agenda feminista, les reformes laborals s’han de derogar per beneficiar els treballadors que han patit molt les conseqüències i a partir d’aquí estem a l’expectativa’. Jarabo diu ser ‘optimista amb un cert escepticisme’ per aquesta ignorància que tenim encara sobre el programa de govern que es desenvoluparà i ‘sobre l’elecció de ministres veiem que tenen experiència demostrada i coneixement tècnic de les àrees que desenvoluparan; la ministra d’Hisenda, des d’Andalusia ens diuen que és una molt bona tècnica encara que ha dut a terme una sèrie de retallades que evidentment no compartim i esperem que Pedro Sánchez a partir d’aquest primer consell de ministres de divendres marqui unes línies estratègiques principalment a la ministra d’Hisenda per ser sensible a les reclamacions històriques de la nostra Comunitat però igualment a la resta de ministres’. ‘Sánchez ha hagut de fer equilibris territorials, interns del seu partit, i per intentar donar una imatge de solvència davant la comunitat internacional però és important també generar una certa cohesió entre els partits que li donen suport perquè el govern nou pugui ser estable i que pugui acabar la legislatura amb solidesa, estabilitat i que a partir de les properes eleccions hi hagi una majoria demostrada i solvent progressista que pugui governar el país tal com s’està fent a Palma i als consells insulars d’aquestes illes’.