Podem Balears, amb les “kellys” per un treball digne

Des de la nostra formació volem donar tot el nostre suport al col·lectiu de “las Kellys” (“Las que limpian los hoteles”), que pateix unes condicions de treball denunciables en el seu àmbit laboral, el del sector hoteler. Un sector que no deixa de donar beneficis als grans empresaris sense garantir alhora la millora de les condicions de feina de les seves treballadores. Amb quatre anys consecutius de rècord i saturació turística és inacceptable que aquesta situació de precarietat i explotació laboral se mantengui. Així doncs, recolzem la concentració que faran dia 18 d’agost entre les 19h i les 21h a la Plaça Espanya de Palma, i animem a tota la gent a anar-hi per mostrar la seva solidaritat i suport.

Les mobilitzacions i denúncies de les Kellys o cambreres de pis han fet que en els darrers mesos la seva lluita per unes condicions laborals dignes, pel reconeixement de les malalties específiques derivades de la càrrega de feina, per la disminució d’aquesta i per la jubilació anticipada hagin fet el salt a l’agenda pública. S’ha fet palès que, tot i la pujada d’estades turistes a tot l’Estat i molt especialment a les nostres Illes, les seves retribucions econòmiques i condicions de treball no han millorat. Tot el contrari: en la majoria de casos han anat a pitjor, demostrant que s’ha deixat, per enèsima vegada, enrere les treballadores mentre les empreses treuen bons rèdits d’aquesta activitat econòmica.

Les seves demandes no suposen privilegis, sinò dignitat, com contractes que reflexin les hores reals de feina que fan, revisions salarials, reconeixement de malalties específiques, disminució de la càrrega laboral o la possibilitat d’una jubilació anticipada. Les cambreres de pis tenen, en la majoria de casos, contractes parcials a on figuren una sèrie d’hores, les quals sempre es superen de llarg, ja que la càrrega de treball que se’ls hi exigeix és impossible de complir. A més, les hores extres són pagades com a hores ordinàries. Pel que fa a les jubilacions, reclamen que l’edat s’avanci dels 65 als 60 anys, ja que la rapidesa i pressió a les que estan sotmeses suposen un gran desgast. D’altra banda, demandes com el reconeixement de malalties derivades de la seva professió no reconegudes o l’actualització d’un conveni col·lectiu desfasat que les precaritza no es poden deixar de reclamar.

Podem Illes Balears va ser clau perquè el Parlament de les Illes fos pioner en reclamar, en forma de PNL, la seva jubilació anticipada i el reconeixement de les malalties derivades de la seva professió. Una iniciativa que es va estrendre a altres parlaments autonòmics als grups de Podem, al Parlament Europeu i al Congrés dels Diputats. Pensem que un col·lectiu com aquest, clau pel sector hoteler, té una potencial gran força negociadora quan està organitzat, si decideix aturar.

Davant això, mostrem tota la nostra solidaritat amb qualsevol acte organitzat per aquest col·lectiu, i animen les nostre bases, simpatitzants i a la societat en general a fer el mateix. Totes hem de ser el divendres 18 d’agost a la Plaça Espanya de Palma (19h a 21h) fent-les costat en la seva lluita, que ens implica a tota la ciutadania. Diguem basta a l’explotació laboral. Els beneficis del turisme no poden arribar només a uns quants. Cal solidaritat i exigir que aquests beneficis no siguin a base de l’explotació i precarització de treballadores.