Recordem l’Holocaust per tenir clar cap a on hem d’avançar

Aquest matí al Parlament de les Illes Balears s’ha recordat les víctimes de l’Holocaust nazi, l’etapa més negra de la història de la humanitat. Un record que ha de servir, com ha dit el nostre president del Parlament, Baltasar Picornell, per aprendre del passat i construir avui, enmig d’un context de crisi humanitària a Europa, societats justes i lliures de xenofòbia i racisme.

Com cada any, a iniciativa de la comunitat jueva de Mallorca, s’ha fet al Parlament el recordatori a les víctimes de l’Holocaust. El nostre president del Parlament, Baltasar Picornell ha fet un discurs en la seva memòria, i recordant també problemes d’avui dia com la crisi de les persones refugiades, que posen en risc el projecte d’una Europa solidària i humanitària, valors que es van marcar com a objectiu després de la II GM.: “Recordem una data que ens avergonyeix però que no ens podem permetre oblidar, perquè com s’acostuma a dir, qui oblida el seu passat està condemnat a repetir-lo”, ha començat dient Picornell.

Fa 13 anys, al 2005, l’Assemblea General de les Nacions Unides declarà el 27 de gener Dia Internacional de la Memòria de l’Holocaust. Una monstruositat, el símbol més important del qual va ser Auschwitz: “Pensar en Auschwitz, pensar en l’Holocaust, és recordar la barbàrie, l’etapa més negra de la història de la humanitat. Només en aquest camp més d’un milió de persones varen ser executades”. Ha recordat també els ciutadans i ciutadanes de les Illes que perderen la vida a l’Holocaust, deportats a diferents camps quan fugien de la dictadura franquista.

B. Picornell: «L’Holocaust és història; però el present no està exempt de perills i riscs»

Tot i ser un acte sobre el passat, el president de la cambra ha recordat que, encara que l’Holocaust és història, “el present, però, no està exempt de perills i de riscs”, enumerant problemes actuals com guerres, crims contra els drets humans, situacions d’exclusió física i social o conflictes incapaços de ser afrontats per governs democràtics. “Aquests conflictes són a la base de la crisi de refugiats que des d’Europa no hem pogut, o no hem volgut, encara resoldre”, ha assenyalat demanant autocrítica, i tenint en compte també l’auge de l’ultradreta al què estem assistint.

Per últim, Picornell ha remarcat que, en aquesta crisi, “la gent que sofreix veu Europa com la terra promesa on començar de zero i que, en canvi, es topa amb murs de racisme i xenofòbia que els mantenen tancats a uns camps del segle XXI on les condicions de vida, difícilment, se poden qualificar de dignes”, per acabar dient que “és fonamental, amb l’acte d’avui, recordar la barbàrie per aprendre del passat i construir societats justes i lliures”, desitjant que les generacions futures no hagin de conèixer la xenofòbia o el racisme.