Tornam dir NO a les prospeccions i protegim la Mediterrània

La portaveu adjunta de Podem, Laura Camargo, ha defensat la Proposició de llei presentada per tots els grups parlamentaris de protecció de la mar Mediterrània que tornam aprovar al Parlament per unanimitat i que esperam que la Mesa del Congrés no torni a tirar enrere, com han fet abans PP i Ciudadanos a l’anterior govern.

Camargo ha explicat que aquest és el tercer projecte de llei que es fa en aquesta comunitat autònoma per tal d’aturar les prospeccions petrolieres a les nostres aigües. I tornam a constatar que aquest és un tema de consens de totes les forces de la cambra, qüestió per la qual només ens podem alegrar però encara ens demanam des de Podem com és possible que estiguem aquí tornant a defensar una llei que és de consens de tothom en aquesta cambra. No venim a fer un repartiment de culpes entre PP i Ciudadanos, però totes i tots sabem per què ha passat això.

També sabem cert a hores d’ara dels perills per abocaments, fuites de combustible i altres accidents que comporta l’explotació d’hidrocarburs, que a més a més tenen conseqüències nefastes per a les nostres costes.

Les primeres evidències de l’existència de projectes de prospeccions sísmiques que podien constituir una amenaça per a la preservació del nostre ecosistema marítim i costaner es produïren l’any 2013 arran de les informacions públiques que alertaven d’un projecte d’adquisició sísmica al Golf de València, a només trenta-cinc milles d’aigües d’Eivissa i Formentera. El projecte presentat per part de la petroliera escocesa Cairn Energy, a través de la seva filial a Espanya, “Capricorn Spain Limited“, davant el Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme, plantejava un conjunt d’actuacions destinades a constatar l’existència d’hidrocarburs; que en el cas de confirmar-se, tindria per objecte obtenir drets d’extracció i explotació de jaciments petroliers i gasístics. L’estiu de 2013, fruit de l’alarma generada per aquest tipus de projecte, i havent-se donat a conèixer l’existència fins a aquell moment, d’altres projectes de característiques similars amb idèntic objectiu, es genera la base d’un moviment de contesta social contrari a la seva autorització, i que fins ara, no coneix precedent pel que fa a la mobilització ciutadana en pro de la defensa del medi ambient dins l’àmbit de les Illes Balears. El lideratge d’aquesta contestació social l’ha encapçalat Aliança Mar Blava, a la qual s’ha d’agrair sense dubte una vegada més, la seva acció incansable; una aliança intersectorial integrada per administracions públiques, Consell Insular d’Eivissa i Consell Insular de Formentera, ajuntaments, entitats de sectors econòmics afectats com la pesca, el turisme o el sector nàutic, organitzacions socials i ecologistes, sindicats i institucions públiques i privades, i un important nombre de voluntaris i voluntàries; aconseguint un resultat de més de cent mil al·legacions presentades per part de la ciutadania en contra del projecte de Cairn Energy, que s’han de sumar a les presentades per part d’altres organitzacions i entitats públiques i privades.

Fruit d’aquest moviment, es varen constituir d’altres com Eivissa diu No, Balears diu No, Eivissa Antipetrolífera, i Hands off Ibiza que juntament amb organitzacions ecologistes d’ampla trajectòria es sumen a l’acció contrària als projectes d’adquisició sísmica i d’exploració i explotació d’hidrocarburs pels efectes negatius previsibles sobre el conjunt dels hàbitats marins, i en general, sobre el model socioeconòmic de les Illes Balears.

Hi ha un conjunt de projectes en fase de tramitació per dur a terme prospeccions petrolieres (campanyes d’adquisició sísmica -o sondejos acústics- i sondejos exploratoris) i fins i tot una llicència en tramitació com és MEDSALT 2, a més de vàries sol·licituds de permisos d’investigació d’hidrocarburs davant el Ministeri que poden suposar una greu amenaça per la mar balear i per la resta d’aigües del litoral de la Mediterrània espanyola. Demanam al president Pedro Sánchez que no continuïn endavant.

En el transcurs de la passada legislatura, tant el Parlament de les Illes Balears, com els Consells Insulars i els Ajuntaments varen aprovar, sense èxit, iniciatives i acords demanant actuacions contundents per part del Govern de l’Estat. A milers, la gent de les illes va surtir al carrer per dir no a les prospeccions. Quatre illes mobilitzades al màxim per protegir el seu estimat entorn i la seva mar. El govern de Rajoy no va ser cooperatiu.

Per a Camargo, avui podem dir que és un dia feliç per a la nostra mar i per a la nostra terra, sobretot perquè sabem que ja no es tirarà enrere. Gràcies a tota la gent que ha lluitat i pressionat perquè això sigui realitat, ha acabat.