Volem convertir el #YoSíTeCreo en Llei

Esperança Sans, portaveu adjunta del Grup Parlamentari Unidas Podemos, ha recordat que la formació manifestam “la nostra més rotunda condemna i repulsa a les violències masclistes en totes les seves manifestacions en el Dia Internacional per a l’eliminació de les violències contra les dones”, en referència a una nova dona assassinada aquest dilluns, aquesta vegada a Tenerife.

Sans, en aquest 25N, ha dit que des d’Unidas Podemos, “considerem que és una de les dates importants de l’any juntament amb el 28S i el 8M per a les quals lluitem per la igualtat plena entre dones i homes”. “És el dia en què parlem específicament de les violències que sofreixen les dones pel fet de ser dones. Ahir mateix algunes membres de Podemos, vam assistir a la manifestació no mixta nocturna i avui farem el mateix amb altres companyes i companys, assistint a la manifestació ‘Aturem el terrorisme masclista’, que es celebra a Plaça d’Espanya a partir de les 19.00″, ha afegit.

La diputada, a més, ha explicat que “la violència masclista és una xacra social que està present a la nostra societat i que mata a les dones. Tenim en aquest Parlament un partit polític que nega aquesta realitat i això és molt preocupant perquè fins ara hi havia hagut un cert consens i unanimitat per lluitar contra les violències masclistes i ara sembla que hem de lluitar encara més”. Sans ha recordat que a Balears 33 dones han estat assassinades per violència masclista des de 2003 i que som la segona comunitat amb la ràtio més alta de dones víctimes de violència de gènere per cada 10.000 habitants.

CONVERTIR EL #YOSÍTECREO EN LLEI

Podemos volem convertir el #YoSíTeCreo en Llei, tal i com vam explicar ahir en un comunicat emes per la Secretaria de Feminismes de la formació, i defensem que és necessari una reforma del Codi Penal que atengui aquesta recomanació i que pretengui erradicar la distinció entre agressions i abusos.

A més, considerem que per poder convertir en Llei el #YoSíTeCreo és imprescindible tenir present que cap sentència hauria resolt la falta de polítiques públiques per a erradicar les violències sexuals, així com tampoc el necessari desplegament de mesures per a la prevenció, protecció, detenció, assistència i acompanyament i reparació per a les víctimes d’aquestes violències, mesures que han d’estar garantides per llei.

Per això, des d’Unidas Podemos vam presentar al Congrés l’any 2018 una Llei Integral per a la protecció del dret a la llibertat sexual de les persones i a unes vides lliures de violències sexuals. La modificació del Codi Penal no és suficient per a donar resposta al problema sistèmic de la violència sexual com a part de les violències masclistes i no podem oblidar que la violació no és un delicte, sinó una cultura.

La llei que vam presentar suposa un canvi de paradigma la pretensió del qual no és només erradicar les violències masclistes sinó a més protegir les llibertats sexuals i apostar per una democratització de les relacions sexuals de manera que passem del sexe consentit al sexe desitjat i consensuat. Només així podrem passar del No és No, al només Sí que és Sí.

MESURES A IMPLEMENTAR

Així mateix, Sans ha explicat en roda de premsa que demà al ple es debat una iniciativa conjunta del pacte en relació amb aquest mateix tema i que s’insta el Govern de l’Estat “a ampliar el concepte legal de violència de gènere promovent la modificació de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, per a incloure tots els actes de violència basats en el gènere que impliquen o poden implicar per a les dones danys o sofriments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, incloses les amenaces de realitzar aquests actes, la coacció o la privació arbitrària de llibertat, en la vida pública o privada, de conformitat amb el que es disposa pel Conveni del Consell d’Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l’11 de maig de 2011″.

A més a més, ha explicat Sans, Unidas Podemos volem implementar un Pla Estatal de Lluita contra les Violències Masclistes amb una dotació anual de 600 milions d’euros i per un Pla Integral de Compensació, Reparació i Recuperació de l’Autonomia per a dones que les pateixen.

També volem garantir d’alternativa habitacional immediata per a les dones que sofreixen violència masclista i dotar de recursos a la formació i especialització dels professionals de la justícia, especialment, en perspectiva de gènere, per a evitar sentències masclistes. També volem integrar un enfocament més ampli de totes les violències masclistes per part de les institucions que inclogui la garantia de la llibertat sexual passant del #NoEsNo al #SóloSíEsSí El consentiment, sempre en el centre.

Des d’Unidas Podemos fem una crida a la participació en les diferents mobilitzacions que les organitzacions feministes, de dones, socials i sindicals que s’han convocat aquest dilluns 25 de novembre i en les que els diferents càrrecs de la formació hi assistiran.

CONSULTA ALS INSCRITS I INSCRITES

D’altra banda, el portaveu del Grup Parlamentari, Alejandro López, ha recordat que des de Podemos vam obrir aquest dissabte la consulta als inscrits i inscrites sobre el preacord en l’àmbit estatal per a la formació d’un govern de coalició progressista entre Unidas Podemos i PSOE. Aquesta consulta està oberta fins dimecres dia 27 a les 10 del matí, “i esperem que tingui el suport de la major part dels inscrits”, ha esmentat López.

Aquí a Balears ja tenim un acord de govern similar, emparat en els Acords de Bellver, i que va ser sotmès a votació i va obtenir prop d’un 90% del suport, i que serveix d’exemple a com ha de ser aquest govern estable i que funcioni, i que a la fi es puguin posar en marxa mesures que millorin la vida de la gent.

Cal recordar que la pregunta que han de respondre els inscrits i inscrites de la formació és: Estàs d’acord que participem en un Govern de coalició en els termes del preacord signat per Pedro Sánchez i Pablo Iglesias?

Així mateix, López ha indicat que IU ja ha fet oficials els seus resultats quant a la votació, i ha rebut el suport de 10.281 militants de la formació, el que suposa un 88,07% de la militància d’IU. En relació a les peticions d’ERC, el diputat ha explicat que “des d’Unidas Podemos sempre hem dit que el diàleg és l’única base per resoldre conflictes a democràcia. Diàleg significa asseure’s i parlar, sense línies vermelles. La nostra postura ha estat criticada però sempre l’hem mantinguda i amb el temps sen’s ha donat la raó.

“Recordem que a l’acord signat entre Pablo Iglesias i Pedro Sánchez ja es parla de com abordar el conflicte de Catalunya dins un marc Constitucional amb la base del diàleg en el centre de les politiques“, ha senteciat López.