Volem ser pioners a les Illes i que el sistema de retorn d’envasos sigui obligatori a la Llei de residus

El sistema de dipòsit, devolució i retorn (SDDR), les màquines en què introdueixes un envàs i et retorna doblers o un tiquet per poder fer la compra al comerç on ho diposites, és una possibilitat ara a la Llei de residus però Podem volem que sigui obligatori. Volem ser pioners amb aquest sistema a les Illes i a tot l’Estat. Amb aquesta Llei, volem convertir-nos en l’avantguarda d’Europa en la reducció de residus i l’eliminació del plàstic. El diputat Aitor Morrás i al consellera de medi ambient del Consell de Mallorca, Sandra Espeja, han donat els detalles de les esmenes que hem presentat a la Llei de Residus en roda de premsa.

Podem hem presentat 91 esmenes consensuades amb els socis dels partits de la majoria, de les quals Podem hem presentat  17  per separat que han quedat vives i que esperam tirin endavant quan es voti la llei al Parlament.

La consellera de medi Ambient, Sandra Espeja, ha explicat que amb aquestes 17 esmenes ‘volem encarar un canvi de 180 graus en la gestió de residus i guanyar aquesta guerra contra el plàstic que per a Podem és fonamental’. Per a Espeja ‘totes les línies polítiques han d’anar encaminades en la lluita contra el plàstic que ja està afectant l’ecosistema i a la nostra salut, de fet en les analítiques apareixen microplàstics al cos de l’ésser humà; no són utopies, són realitats sobre les quals hem d’actuar des de per poder revertir’, ha instat.

La consellera ha detallat una de les nostres línies principals en les esmenes que hem presentat per separat que és donar obligatorietat al sistema de dipòsit, devolució i retorn (SDDR), que són les màquines que introdueixes un envàs i et retorna doblers o un tiquet per poder fer la compra al comerç on ho deixes. ‘Això suposa que l’envàs passi de ser residu a ser recurs perquè l’envàs són doblers, potenciem l’economia circular i que no hi  hagi envasos ni al mar, ni a la platja ni al carrer ni a les muntanyes’. Espeja ha explicat que a la Llei es contempla com una possibilitat però Podem volem que sigui obligatori i per això hem presentat una esmena al respecte. ‘Aquest sistema funciona a molts països europeus i aconsegueix el 98% de taxes de recollida selectiva dels envasos. Aplaudim que estigui a la Llei però s’ha de fer una passa més i que sigui obligatori’, ha insistit la consellera. Posar fi a l’ús de substàncies contaminants en la fumigació és una de les nostres esmenes que tampoc preveu la llei.

Pel que fa a les nostres esmenes acordades amb els partits, Espeja ha destacat el nostre objectiu de ser una mica més restrictius que el text de la Llei que s’ha presentat i que el 2021 totes les compres públiques adquireixin productes de neteja naturals i/o ecològics. La consellera ha destacat també la priorització en la compra de mobles fets amb plàstic reciclat.

‘Amb aquesta Llei, volem convertir-nos en l’avantguarda d’Europa en la reducció de residus i l’eliminació del plàstic’, ha assegurat.

Per la seva part, el diputat Aitor Morrás, ha detallat que diferents lobbistes s’han acostat al Parlament aquestes setmanes passades per reunir-se amb tots els grups polítics. Entre les empreses, ens hem reunit amb Gilette (Procter and gamble), Nespresso, High-Kone (multinacional que fabrica les anelles de plàstics de les ampolles i llaunes), HP (fabricants de cartutxos d’impressores i tòners), Associació nacional d’aigües envasades (ANEAVE), la Federació Espanyola d’indústries de l’alimentació i les begudes (FEAP), també amb Ecovidrio i Ecoembes. Segons Morrás, Podem hem animat les empreses a invertir en R+D+i perquè fabriquin amb productes biodegradables. ‘A les illes estem generant una nova cultura de consum i sobre els residus que genera aquest consum’, ha explicat el diputat qui  ha afegit que ‘Podem estarem molt vigilants dels partits que hagin pogut sucumbir als cants de sirena i als arguments d’aquests lobbies, a qui els preocupa l’article 23 de la Llei, en concret l’apartat 1e’. De fet, Morrás ha criticat que ‘partits com PP i Ciudadanos han sucumbit a les preocupacions d’aquestes empreses ja que proposen amb les seves esmenes la modificació d’aquest article, en el cas del PP, i C’s demana la supressió de l’apartat. El Pi també presenta una esmena a l’apartat en què en lloc de prohibir des de ja la utilització dels plàstics d’un sòl ús o que estiguin fabricats amb nanoplàstics o microplàstics demanen que la prohibició sigui regulada per una ordre posterior’.